Cine a mai baut "mate"?

 Ieri a fost o zi super obositoare la munca.Si totusi un coleg,de fapt un coleg mai mare in grad,un fel de sefulet a zis hai sa ma serveasca pe mine si pe alt coleg cu mate (beverage). Habar nu aveam ce e aia si totusi am vazut ca e un soi de bautura,o infuzie dintr-o planta,care seamana izbitor de mult cu ceaiul,dar care e cam puternica atat la gust cat si la miros. E o bautura traditionala din Argentina,desi colegul care m-a servit e ceh.

Initial am zis sa refuz politicos dar dupa ce saracul om s-a straduit sa ma serveasca,sa imi prepare bautura ,clar nu era chip de refuzat... Nu am reusit decat sa beau un sfert din continutul licorii si deja ma luase o stare de bine,dar in acelasi timp ma luase o stare aiurea de stomac.M-am hotarat sa arunc restul bauturii si sa ma duc poiliticioasa sa ii dau cana innapoi omului.I-am multumit,i am spus ca imi place si c'est la vie! Pentru ca aceasta cana in care a fost preparata bautura era una anume,din lut parca si se servea bautura sorbind dintr un soi de lingurita-pai. Canita era rosie,cu margini argintii, exact ca in poza atasata,desi poza nu imi apartine,e luata de pe Wikipedia.

Din pacate a fost o zi super full la work,nu am reusit sa stau de vorba putin cu el si sa il intreb de unde a procurat aceasta bautura. Din ce am reusit sa sesizez avea o punga mare,cam de marimea unei pungi de cereale,plina cu particule gen pentru infuzie de ceai.
Mie mi-a dat impresia de a fi un ceai cu aroma mult mai puternica,intepatoare aproape si deloc familiar papilelor mele gustative.

Iata ce spune si wikipedia despre aceasta bautura:
Mate (Spanish pronunciation: [ˈmate]), also known as chimarrão (Portuguese: [ʃimaˈʁɐ̃w̃]) or cimarrón, is a traditional South American infused drink, particularly in Argentina, Uruguay, Paraguay, southern states of Brazil, south of Chile, the Bolivian Chaco, and two countries in the Middle East; Syria and Lebanon. It is prepared from steeping dried leaves of yerba mate (llex paraguariensis, known in Portuguese as erva mate) in hot water.
Mate is served with a metal straw from a shared hollow calabash gourd. The straw is called a bombilla in some Latin American countries, a bomba in Portuguese, and a bombija or in general a masassa (type of straw) in Arabic. The straw is traditionally made of silver. Modern commercially available straws are typically made of nickel silver, called Alpaca, stainless steel, or hollow-stemmed cane. The gourd is known as a mate or a guampa, while in Brazil it has the specific name of cuia. Even if the water comes in a very modern thermos, the infusion is traditionally drunk from mates or cuias.
As with other brewed herbs, yerba mate leaves are dried, chopped, and ground into a powdery mixture called yerba. The bombilla acts as both a straw and a sieve. The submerged end is flared, with small holes or slots that allow the brewed liquid in, but block the chunky matter that makes up much of the mixture. A modern bombilla design uses a straight tube with holes, or spring sleeve to act as a sieve.
"Tea-bag" type infusions of mate (mate cocido) have been on the market in Argentina for many years under such trade names as "Cruz de Malta" and in Brazil under the name "Mate Leão". This is considered a completely different drink, and is never drunk on "cuias" or called "chimarrão", nor is it associated with the "gaúcha" culture.


Nu stiu daca as mai avea curajul sa beau din nou mate pentru ca nu prea mi-a placut si simteam la un moment dat particulele alea,aceeasi senzatie ca si cand ai avea zat de cafea atunci cand vrei sa bei doar cafeaua.... Oricum mate nu e nici pe departe exact ca un ceai obisnuit sau exact cum e aroma cafelei.

Anyway tot facand comparatie cu aroma cafelei,postul asta mi-a adus aminte de nessul Amigo de care mi s-a facut acum pofta instant .Cel mai bun ness baut,care din pacate nu il gasesc decat la noi,nu si aici.Sper totusi sa mai existe si la noi ,sa nu fi disparut.

Voi ati baut mate?

Pupici,
Andreea

18 comentarii:

  1. eu inca nu,dar o sa beau in curand,desi trebuia sa fac asta pana acum.
    este bautura traditionala in Argentina,este foarte populara aici,exista mai multe varinate,yerba mate simplu sau cu diferite arome,portocala,lamaie.etc.
    poate o sa imi cumpar si eu maine:))te anunt daca imi place.

    RăspundețiȘtergere
  2. @besti,cum de n-ai baut pana acum? Trebuie musai sa imi spui ce parere ai! Eu nu stiu de care mate am baut,oricum gust de lamaie sau portocala nu avea! Mai degraba a ierburi :))

    RăspundețiȘtergere
  3. @betsi ma minunam cum de n-ai baut pana acum pentru ca tot esti in Argentina acum in vacanta. Pupici!

    RăspundețiȘtergere
  4. In afara de filme, nu auzisem de mate. Nici nu ma gandeam ca se gaseste si in alte tari desi exportul a mutat tari intregi pe alte continente...:)
    Eu beau ceaiuri dar am obiceiul sa aleg de fructe ca sa aiba gust de suc, de plante mai putin. A fost o vreme cand sorbeam cantitati industriale de ecai verde cu lamaie desi sincer nu ma da pe spate aroma, dar ma invatasem cu el de pe vremea cand il luam ca adduvant pentru accelerarea metabolismului si (cica) antioxidant. Mai multe persoane, inclusiv din sfera medicala, mi-au explicat ca nu e ok sa beau atata ceai verde si ca e unul din motivele pentru care sufar de insomnii si sunt irascibila. Adevarat sau nu, mi-e mult mai bine de cand ma limitez la o cana din cand in cand decat cate 2 l pe zi.
    Dar as gusta mate, asa cum as gusta si alte bauturi traditionale (nu alcool, nu suport,dar na poate o gura as lua sa vad cum e). Bucatariile traditionale nu ma tenteaza, n-am curiozitati din astea(nu am mancat niciodata mancare chinezeasca sau libaneza de ex, ca-s atatea restaurante pe la noi), dar cu ceaiurile tare sunt curioasa.Am pus ochii acum in Billa pe unul de caramel si scortisoara, nu am mai avut alte ceaiuri decat de fructe.
    te pup

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu am baut pana acum dar am tot zis ca voi incerca. Acum, sa gasesc si un loc unde fac mate bun.

    RăspundețiȘtergere
  6. Salut,

    Am intrat pe blog-ul dvs. si ne-a placut foarte mult - aveti retete culinare delicioase YUM!!! YUM!!!
    Ne-am bucura sa va avem in familia Petitchef

    Am fi incantati daca ati dori sa adaugati blog-ul dvs. la http://ro.petitchef.com astfel incat utilizatorii nostri, cat si noi, sa ne putem bucura de retetele dvs.

    Petitchef este un portal frantuzesc bazat pe retete culinare. Cateva sute de blog-uri sunt deja inscrise si beneficiaza de expunere pe Petitchef.

    Pentru a adauga blog-ul dvs. la http://ro.petitchef.com puteti folosi http://ro.petitchef.com/?obj=front&action=site_ajout_form sau puteti merge la http://ro.petitchef.com si dati click pe "Adauga blog-ul tau".

    Toate cele bune,

    Vincent
    Petitchef

    RăspundețiȘtergere
  7. Monica - Pisica albastra19 decembrie 2010, 17:43

    eu am baut si-mi place mult!
    mate e o infuzie dintr-o alta planta decat ceaiul, dar similara acestuia.
    cana din care l-ai servit e confectionata dintr-o teaca de lemn (un fruct, ca si cocosul), iar "paiul" dubleaza si in rol de infuzor. se pune foarte putina yerba mate (mult mai putina comparativ cu un ceai) in capatul infuzorului si gustul puternic si aroma vin de la faptul ca tu cand sorbi filtrezi de fapt apa prin iarba aceea cu fiecare inghititura.
    o alta deosebire fata de ceai e faptul ca dintr-o singura doza de infuzie poti bea 3-4 cani de mate, fara sa o inlocuiesti, umpli doar cana iar si iar cu apa fierbinte. deci da, e o bautura tare, dar eu ador ceaiurile tari.

    RăspundețiȘtergere
  8. yuck. Când am descoperit standul de ceaiuri Kokoon, l-am rugat pe om să-mi recomande un ceai... și mi-a recomandat Yerba Mate cu lămâie. Mi-a spus că e foarte bun și l-am crezut și am plecat cu o punguță de 50g de ceai de ăsta. Am ajuns acasă și mi-am preparat un ceai...nu mi-a plăcut, avea un gust ciudat.
    Am mai încercat o dată, dar tot nu mi-a plăcut. Deja începusem să mă oftic că am dat banii pe ceva ce nu îmi place. După ce am mai cumpărat ceaiuri de acolo, m-am împrietenit și cu băieții de acolo și le-am dus ceaiul înapoi și am primit altul la alegere :)
    Așa că mă bucur că am scăpat de ceaiul ăla ciudat și cu siguranță nu voi mai bea orice conține cuvântul 'mate' :)

    RăspundețiȘtergere
  9. @Ramona a fost o perioada in care ma fortam eu pe mine sa beau cea verde si efectiv nu puteam! Am renuntat si mi s-a parut in cazul meu ca imi crea o stare de nervozitate.
    Ceaiul cu scortisoara si caramel e yuumy! Am acasa peste 10 cutii de ceai cu tot felul de sortimente :)) Efectiv pe vremea asta beau cel putin 4-5 cani de ceai pe zi :)

    Mancarea chinezeasca zau ca toata lumea o lauda,am mancat de doua ori,doua chestii dierite si nu prea mi a placut. In schimb imi place la nebunie mancarea tuceasca si mexicana.

    @Shopperita eu ti l am recomanda doar sa gusti,nu cred ca o sa iti placa prea mult :P Dar nu se stie!

    @Monica cred ca nu la-m baut preparat chiar cum trebuie... Eu cand sorbeam din lingurita aia simteam si aveam pe limba planta din aia....

    @Iguanitza eu niciodata nu ma oftic la capitolul mancare ca da banii pe ceva.Mie mereu imi place sa experimentez.
    Eu personal dupa experienta avuta n as mai bea nici eu mate! Nu sa il si platesc :))

    RăspundețiȘtergere
  10. Eu am tot auzit in telenovelele in care juca Natalia Oreiro despre mate. :))
    Mereu am fost curioasa cum e. :D

    RăspundețiȘtergere
  11. iguanitza ,ce mate ai incercat?la pliculet?oricum depinde de fiecare persoanaa,oricum gusturile nu prea se discuta.
    maine o sa imi fac si eu,sunt asa curioasa ce gust are.

    RăspundețiȘtergere
  12. @ besiuta1, nu era la pliculeț, era ceai la vrac. L-am mirosit, mi s-a părut interesant și la recomandarea băiatului de acolo l-am și luat. Din fericire am putut să-l schimb :)

    RăspundețiȘtergere
  13. Poți să cumperi mate în combinație cu alte plante, care-i fac gustul neobișnuit mai suportabil. Eu am văzut (și testat :) ) la Greenfield și Tess, foarte bune amîndouă. Poate că nu-i tradițional să-l bei la plic sau infuzie, dar te poți bucura de beneficii fără să ți se facă rău.

    RăspundețiȘtergere
  14. iguanitza,cel recomandat este ala vrac,am baut si eu in sfarsit.
    ce gust are?este amar,desi am folosit indulcitor,nu pot sa spun ca este preferatul meu,dar cu siguranta il pot bea,o sa consum o cana la cateva zile.

    RăspundețiȘtergere
  15. Fara sa am intentia sa deranjez sau sa supar pe cineva ,imi permit sa va recomand si eu un produs exceptional,unic in lume,o combinatie la randul ei unica de cafea 100% naturala in amestec cu plante si condimente alimentare,dintre care amintesc cateva:ceai verde ; YERBA MATE ; ginseng ; ghimbir ; cuisoare ; scortisoara ; cardamon si lista continua .
    Care-i numele acestui produs ?
    "Il cheama" FITNESS-COFFEE si "s-a nascut" in Italia .
    Vreti informatii complete ?
    Daca "DA" atunci e simplu:www.fitnesscoffee.ro .

    RăspundețiȘtergere
  16. Fara sa am intentia sa deranjez sau sa supar pe cineva ,imi permit sa va recomand si eu un produs exceptional,unic in lume,o combinatie la randul ei unica de cafea 100% naturala in amestec cu plante si condimente alimentare,dintre care amintesc cateva:ceai verde ; YERBA MATE ; ginseng ; ghimbir ; cuisoare ; scortisoara ; cardamon si lista continua .
    Care-i numele acestui produs ?
    "Il cheama" FITNESS-COFFEE si "s-a nascut" in Italia .
    Vreti informatii complete ?
    Daca "DA" atunci e simplu:www.fitnesscoffee.ro .

    RăspundețiȘtergere
  17. @Ramona a fost o perioada in care ma fortam eu pe mine sa beau cea verde si efectiv nu puteam! Am renuntat si mi s-a parut in cazul meu ca imi crea o stare de nervozitate.
    Ceaiul cu scortisoara si caramel e yuumy! Am acasa peste 10 cutii de ceai cu tot felul de sortimente :)) Efectiv pe vremea asta beau cel putin 4-5 cani de ceai pe zi :)

    Mancarea chinezeasca zau ca toata lumea o lauda,am mancat de doua ori,doua chestii dierite si nu prea mi a placut. In schimb imi place la nebunie mancarea tuceasca si mexicana.

    @Shopperita eu ti l am recomanda doar sa gusti,nu cred ca o sa iti placa prea mult :P Dar nu se stie!

    @Monica cred ca nu la-m baut preparat chiar cum trebuie... Eu cand sorbeam din lingurita aia simteam si aveam pe limba planta din aia....

    @Iguanitza eu niciodata nu ma oftic la capitolul mancare ca da banii pe ceva.Mie mereu imi place sa experimentez.
    Eu personal dupa experienta avuta n as mai bea nici eu mate! Nu sa il si platesc :))

    RăspundețiȘtergere
  18. Nu am baut pana acum dar am tot zis ca voi incerca. Acum, sa gasesc si un loc unde fac mate bun.

    RăspundețiȘtergere

Mâzgâleli:

Supercounters


StatCounter